Тактики профілактичної роботи

 

І. Залякування

У чому сенс

Плюси

Мінуси

Мета: викликати у дітей почуття страху і відрази.

На словах це виглядає так:

«не кури – помреш від раку», «у наркомана гниють ноги» і т.д. Наводять страшні цифри смертності в Україні та світі, показують відеофільми з відвертими кадрами (як колються наркомани, в яких антисанітарних умовах вони живуть і т.д.)

Ця тактика може подіяти на дітей молодшого та середнього шкільного віку, або на вразливих, гидливих, тих, хто від природи боїться уколів, або ретельно ставиться до гігієни

Навряд чи подіє на тих, хто вже на власному досвіді знає про обговорювані питання. Наприклад: спробував той чи інший наркотик і розуміє, що від однієї затяжки або від уколу гнити не буде; вступив в статеві відносини і на гонорею не захворів тощо. У «знавців» такий підхід може викликати агресію та бажання протистояти і доводити зворотне

 

 

ІІ. Інформування

У чому сенс

Плюси

Мінуси

Мета: надання об’єктивної інформації про те, яким є те чи інше захворювання, про його причини й наслідки.

  По суті, це роз’яснення: що це таке, чому відбувається і до чого призводить. Розмова «на рівних»: ведучий не прагне переконати учня, відбувається обговорення і робляться висновки (учитель повинен підводити підлітків до правильних висновків, але не нав’язувати своєї точки зору)

Хороший варіант роботи в аудиторії, яка вже «спробувала» те або інше негативне явище, знає про нього не з чуток. Можна посилатися на приклади, використовувати слова, які їм знайомі. Той факт, що дорослий знає про «це», не боїться говорити, - знімає наліт таємничості і заборонності. Як правило, фахівцеві ставлять відверті запитання, він відверто на них відповідає

Некваліфікований ведучий може спровокувати зайвий інтерес до негативного явища, надати зайву інформацію підліткам, яку через свій рівень розвитку та вік їм не варто знати

 

ІІІ. Формування життєвих навичок

(В навчальних закладах не використовується)

 

ІV. Аналіз впливу

(Через високий рівень довіри засобам масової інформації та ровесникам, підлітки не вміють критично мислити, а отже немає сенсу використовувати у ЗНЗ)

 

V. Покращення здоров’я

У чому сенс

Плюси

Мінуси

Мета: розвиток альтернативних здорових способів поведінки. У навчальному закладі жодного слова не говорять про наркоманію, статеві інфекції, куріння, алкоголь, а лише про переваги здорового способу життя

У підлітків формується уявлення про те, що здоровий спосіб життя – це весело, природно, модно, цікаво. Після цього він уже й сам обходитиме різні соціально небезпечні хвороби стороною, оскільки зрозуміє величезні плюси цікавого активного життя

Життєві ситуації все ж змушують говорити на конкретних прикладах і про конкретні хвороби

   Практична сторінка. Ситуація.  Зараз у нашій школі проходить тиждень здорового способу життя.  Наша умовна школа у своїй виховній роботі використовує тактику «Покращення здоров’я». Завдання для кожної команди розробити перелік виховних заходів, що відповідали б даному  тижню та даній тактиці профілактичної роботи.  Команди готуються 5 хв., та презентують свою роботу.

 

 

Яка робота буде ефективною?

1.     Оптимальна кількість осіб для бесіди, сприйняття матеріалу, щоб кожен міг висловитись і кожного можна було вислухати – 10-15 чоловік (максимальна – 30чол.)

2.     Група має бути хоч трохи вмотивована на зустріч із фахівцем, знати, що у певний день прийде фахівець і буде цікава розмова. Це не повинно бути так, що підлітків різко знімають з уроку і відправляють на бесіду.

3.     Одна зустріч – розкриття однієї теми. Не варто на одному занятті розповідати і про ВІЛ і про наркотики і про тютюн.

4.     Не сподівайтеся на те, що після зустрічі з фахівцем всі учні одразу стануть «шовковими»; відмовляться від вживання спиртних напоїв та наркотичних речовин тощо.

5.     Ставтесь до профілактичної роботи з дітьми щиро, а не формально, мовляв, ось треба вам про це розповісти, я це й роблю.

 Сторінка соціального педагога

6.     Уникайте нотацій і повчань (у підлітків такий підхід викличе лише протидію).

7.     Слід самому дотримуватися того, що говориш (казати про шкоду тютюну, коли дитина від нас відчуває запах тютюну – абсолютно неефективно)

 

     

   Наша зустріч підходе до фіналу. Перш ніж ми попрощаємося я пропоную переглянути два ролики.

 

  Підведемо підсумки нашого заняття. Зараз кожен із нас підсумує наше заняття за планом:

1.     Чи використали б ви якийсь із цих роликів у своїй виховній роботі? Чому?

2.     Які очікування були у вас на початок заняття та справдились вони?

3.     Побажання всім учасникам.

 

Рольова гра

 

 

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ НА ТЕМУ:

«Школа та сім’я – гарні співробітництва»

План.

1. Роль батьків у розвитку шкільної системи виховання.

2. Підготовка дітей до правильного вибору професії.

а) Роль батьків у підготовці до вибору професії.

б) Сторінками учнівських анкет.

3. Праця звеличує людину.

Обладнання. На дошці «Конституція України».

Мета. Розкрити суть правильного вибору професії та її значення для держави і особистості; роль батьків у підготовці дітей до правильного вибору професії.

Ст. 53. Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою.

Ст. 43. Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії. Використання примусової праці забороняється.

Соціальний педагог.     На минулих батьківських зборах ми з вами обговорювали, роль батьків у розвитку шкільної системи виховання і з'ясували, що участь батьків, громадськості у вихованні дітей - це прояв піклування про майбутнє України з боку старшого покоління, в якого великий і правдивий життєвий досвід.

     Адже основними виховними завданнями сім'ї та родини, -як говориться в Концепції національної школи, - є: виховання здорової дитини, включення її в спільну з дорослими діяльність.

     Наші діти - це наш старість. Правильне виховання - це наша щаслива старість,  погане виховання - це наше майбутнє горе, наші сльози, наша провина перед іншими, перед усією країною.

     На сьогоднішніх зборах ми поговоримо про підготовку дітей до правильного вибору професії. Моральний клімат сім'ї, культурно-освітній і технічний рівень батьків, їхній світогляд, ставлення до праці позначаються на підготовці учня до трудової діяльності. Ніщо так не переконує дітей і не викликає в них потреби наслідувати як особистий приклад батьків. Видатний педагог Макаренко писав: «Ваша власна поведінка - вирішальна річ. Не думайте, що виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте або навчаєте її. Ви виховуєте її в кожний момент вашого життя». Ті батьки, які виховують у дітей трудові навички з раннього віку, роблять по-справжньому добру справу. За народною оцінкою, праця - першооснова життя суспільства, головний засіб створення матеріальної і духовної культури. Тому трудове виховання дітей в українській родині має забезпечити:

- розуміння ролі праці в житті суспільства і людини, повагу до людей праці;

- свідоме ставлення до праці як вищої цінності людини і суспільства;

- психологічну, моральну і практичну підготовку дітей до вибору професії та безпосередньої праці в матеріальній і духовній сферах;

- розуміння основ сучасного виробництва.

     Пройде небагато часу, і наші діти закінчать навчання в школі. Перед ними постануть запитання: Де продовжити навчання? Яку професію обрати? І саме в правильності вибору потрібна ваш порада, допомога, підтримка.

     У ст. 53 Основного Закону - Конституції України сказано: «Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою». Хочу підкреслити, саме повна загальна середня освіта.

Які шляхи її здобуття для наших майбутніх випускників?

По - перше, це продовження навчання в середній школі;

по - друге, продовження навчання в професійно-технічних училищах;

по - третє, продовження навчання в середніх навчальних спеціальних закладах (коледжах, технікумах);

по - четверте, продовження навчання в школах-ліцеях, гімназіях, - спеціальних школах.

     І вже сьогодні ви, батьки, разом зі своїми дітьми повинні серйозно підійти до вирішення цієї проблеми, добре подумати над правильністю вибору. Адже вибір навчального закладу,  згодом і професії, значною мірою впливає на все наступне життя молодої людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися. Необхідне найсерйозніше ставлення до цієї проблеми.

     Роблячи ставку на «грошовиті» професії, пам'ятайте, що високооплачувана праця буває складнішою і важчою фізично чи розумово, вимагає вищої кваліфікації, більшої відповідальності і затрати часу.  праця, мотиви якої не пов'язані з усвідомленням її суспільної значущості, її духовного сенсу, знищує в людині людське, спустошує її, спонукає волю до холодного розрахунку, провокує на підлі наміри і вчинки. Праця, яка розглядається лише з точки зору її практичної користі, може спричинити появу в людині таких негативних рис як егоїзм, цинізм, втрату сумління та пов'язаної з цим відповідальності, прагнення до наживи, намагання домогтися успіху будь-якою ціною.  праця за покликанням, звичайно, приносить задоволення і радість. Звідси і відповідь на запитання: яке ж значення правильності вибору для держави і особистості? Правильний вибір принесе користь не тільки собі, а й своїй країні, людям, неправильний же вибір завдасть шкоди.

     Що ж зроблено мною у підготовці учнів до правильного вибору професії?

 

     У класі проведено диспут «Ти і твоя майбутня професія», під час проведення якого з'ясували важливість правильного вибору професії, зачитали спогади людей різних професій, провели бесіду «Шукай своє покликання» , провели анкетування з метою вивчення інтересів учнів. У школі ведеться курс «Людина і світ професій », на заняттях якого вчитель   знайомить учнів з різноманітністю професій, допомагає готувати себе до свідомого вибору професії.

   А  зараз прошу вас, батьки, поділитися своїми думками, пропозиціями щодо підготовки дітей до правильного вибору професії.

Бесіда з батьками.

- Як у вашій сім'ї обговорюється питання вибору професії?

- Чи потрібно в наш час здобувати професію,  чи краще обійтись без цього?

-Які риси характеру стараєтесь виховати у своїх дітей? (Батьки висловлюються.)

     Мені дуже приємно, що ви небайдужі до майбутнього своїх дітей, що обговорюєте в колі сім'ї питання вибору професії. Проведене з учнями анкетування показало, що більшість учнів уже визначились у виборі професії, і вибір непоганий. В порівнянні з минулим анкетуванням, дехто з учнів змінив свій вибір,  ось, наприклад,  _____________ у всіх анкетах, проведених ще з 6 класу, писав, що хоче бути столяром. Андрій любить перцю, з інтересом працює на уроках трудового навчання, відвідує гурток, і я думаю, що вибирає професію за покликанням. Тому потрібно буде йому допомогти, щоб в майбутньому його праця принесла не лише користь, а й радість.

     Звичайно, що для здобуття тої чи іншої професії потрібно мати глибокі знання з основ наук. Отже всім учням класу, без винятку, в цьому півріччі слід серйозніше віднестись до навчання.

     Сьогодні ми є свідками того, як деякі люди без вагань міняють свою професію на будь-яку, нерідко нікчемну, принизливу для людської гідності роботу (я маю на увазі виїзд за кордон). У страшній ситуації опиняються наші дівчата, жінки. Тому потрібно добре зважити всі «за» і «проти» перед тим, як приймати такі важливі рішення. Бо потім може бути пізно. (Зачитується стаття «Пекельні ночі балканських полонянок» з газети «Тижневик Галичини» від 11.02. 1999 року.)

     Я розумію, що всім нам сьогодні матеріально важко, але, як кажуть, все так не буде. Будьмо оптимістами, вірьмо в те, що ніколи не залишиться без роботи добрий спеціаліст, людина-творець своєї справи, майстер.

     Сьогодні дуже багато платних навчальних закладів, і не в кожного з вас є можливість навчати своїх дітей. Але куди б не вступила ваш дитина на навчання, всюди, в першу чергу, потрібні добрі знання. І тільки той досягає мети, хто бореться, хто шукає різних шляхів, щоб подолати перешкоди. Адже сказано в святих книгах: «Шукайте -і знайдете, стукайте - і відкриється вам».

     А в одній із Євангельських притч говориться, як пан покликав до себе своїх слуг і роздав їм таланти. Одному дав п'ять, другому - три,  третьому - один. Через деякий час вони прийшли до нього, і пан запитав їх: «З чим ви прийшли до мене?» Перший відповів: «Ти дав мені п'ять талантів,  я прцював і знайшов ще п'ять». Другий відповів: «Ти дав мені три таланти, я працював і знайшов ще три».  третій відповів: «Ти дав мені один талант, я закопав його в землю і сьогодні можу повернути тобі». Пан похвалив перших двох з те, що вони працювали, не боялися труднощів,  третього прогнав».

      А  нам з вами потрібно докласти всіх зусиль, щоб допомогти нашим дітям правильно обрати професію, проявити і розвинути їхній талант. «Ніщо не звеличує людину так, як праця». Цим словам судилося стати крилатими. Важко встановити, хто сказв їх першим. Можливо, саме тому їх приписують різним авторам. Але суть не в тому, що під ними підписався б кожен. Тому я бажаю вам, батьки, щоб ваші діти,  мої учні, прославилися в праці. Ким би не стали наші діти, вони насамперед повинні бути людьми - добрими, чесними, чуйними до чужого горя. І саме ці риси повинні виховувати в них ми з вами.

     Щаслива людина, що має розум ясний і гострий - вона осягає істину. Подвійно таланить тому, хто має душу добру і серце чуле, його духовне єство, мов сонях до сонця, завжди прихилене до людського болю, добра, шляхетності. І, либонь, потрійно благословен той, у кого і розум проникний, і серце людяне, - він теж бачить істину,  дух його співзвучний усім людським радощам і печалям.

     І як би хотілося, щоб ми з вами бачили такими щасливими своїх дітей.

 

 

Виховна година для учнів 6-х класів

ЖИТТЯ ЛЮДИНИ – НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ

Мета:сформувати уяву про поняття «цінності», «моральні цінності», «духовність», «духовні потреби»; розвивати в учнів потребу в самовдосконаленні, виховувати ставлення до власного життя та до життя інших людей, як до найвищої цінності.

Обладнання:

1)Виставка літератури: Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, Закон України «Про охорону дитинства», Національна програма «Дитина України».

2)Плакати:

«Бережи час – це полотнина, з якої виткано життя»(К.Річардсон)

«Пам’ятай! Життя – це подарунок, великий подарунок. І хто його не цінує, той цього подарунка не заслуговує». (Леонардо да Вінчі).

3)  Пелюстки квітки.

4) Музичні записи(вмикаються, коли учні виконують колективну роботу).

5) Маркери, папір А-4

Хід заходу.

Учні заздалегідь розділені на 5 груп.

Соціальний педагог. Сьогодні ми з вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями:

-          Для чого живе людина на Землі?

-          Що потрібно зробити, щоб життя було в радість?

-          Що є найвищою цінністю на землі?

     Готуючись до нашого заходу, ви отримали завдання намалювати те, що є для вас найціннішим.  Переглянувши ці малюнки, я зробила висновок, що ваші цінності ненабагато відрізняються від моїх,чи когось із інших дорослих. Але давайте задумаємось глибше. А щоб вам краще думалось, пропоную послухати вірш Є. Євтушенка «Мама и нейтронная бомба».

(Учениця читає вірш. Звучить музика).

    Діти, а чи не змінилася ваша думка щодо цінностей після нашого вірша? Щоб ви намалювали, або яке б слово написали, якби знову отримали таке завдання? (Діти відповідають.) Так, найвищою цінністю є саме життя.

Слайд 1. (Тема уроку)

Соціальний педагог.  Про те, що життя – це найвища цінність визначено не лише з точки зору моралі. Ця цінність закріплена і в правовій площині. Дослідити це питання я доручила___________________________________________________

__________________________________________________________________

(Слова дітей: щоб дослідити це питання, ми звернулися до нашого класного керівника, вчителя права Макайди С.О….)

(Слайди 2,3,4)

  Якщо ми визначили, що життя людини  - найвища цінність, то може нічого не треба й робити, а тільки їсти, пити, одягатися, гратися? Чи, можливо є якісь речі чи потреби, без яких життя буде нецікавим, неяскравим, неповноцінним,

Ставиться проблема.

3. Робота в групах «Квітка щастя». (Музичний супровід. Пісня І.Дубцової «Живи»)

Що потрібно для щасливого життя?

Кожній групі дається по одній пелюстці (усього їх п`ять). Діти повинні обговорити і написати свою думку, тільки одну. Потім збирається квітка. Усі разом обговорюють, що вийшло.  (Родина, робота, здоров`я, повага оточуючих, любов)

 

Висновок. Жити щасливо – мати повагу людей, здоров`я, любов, друзів, роботу і т.д. Але необхідно розуміти:  для чого я живу?    Чого хочу?    Як іншим поруч зі мною?  

Соціальний педагог.  А якщо якась складова нашої квітки щастя відсутня – життя не вдалося? Що ж тоді робити людині? (Діти висловлюють свою думку). Я пропоную подивитися коротенький фільм, і тоді вам краще буде сформулювати свою думку.

Демонструється фільм

Соціальний педагог. Які почуття викликав цей фільм?

(Соціальний педагог підводить підсумок:часто людям недостатньодля щастядругого телефону, третього телевізора, десятої сукні. Проте ми забуваємо, що в нас є головне  життя, здоров`я, родина і т.д..)

Пошук сенсу життя, свого місця в ньому – дуже складна робота. Давайте спробуємо виробити правила, яких ми будемо дотримуватись у житті. Адже потрібно завжди починати влаштовувати світ із себе: з життя в класі, у родині, спілкування з друзями, родичами, учителями, з власного відношення до своїх прав і обов’язків.  Тож давайте спробуємо виробити такі правила. Які допоможуть нам жити в мирі і злагоді. (Кожна група пропонує одне правило, записавши його на листку і прикріпивши його на дошку).

 

ПРАВИЛА (для зразка).

1.     Приймати себе і навколишніх такими, як вони є. Поважати усіх.

2.     В усіх і всьому шукати лише гарне.

3.     Вірно дружити. .     Думати не тільки про себе, але й про те, як іншим поруч з тобою.

4.     Думати не тільки про себе, але й про те, як іншим поруч з тобою. Нести відповідальність за свої поступки.

5.     Вести здоровий спосіб життя і фізичний, і духовний.

Соціальний педагог.А зараз я вам продемонструю все. Про що ми сьогодні говорили, а ви спробуйте зробити висновок.

(Дослід з банкою по притчі).

   Якось професор філософії на своїй черговій лекції взяв п'ятилітрову скляну банку й наповнив її каменями, кожний з яких був не менше трьох сантиметрів у діаметрі. Після чого запитав студентів, чи повна банка?
   Всі відповіли: так, повна.
   Тоді він відкрив банку горошку й висипав її вміст у більшу банку. Горошок зайняв вільне місце між каменями. Ще раз професор запитав студентів, чи повна банка?
   Всі відповіли: так.
   Тоді він взяв коробку з піском, і висипав її в банку. Природно, пісок зайняв повністю існуюче вільне місце.

   У черговий раз професор запитав студентів, чи повна банка? Відповіли: так, і цього разу однозначно, вона повна.
   Тоді з-під стола він дістав склянку із водою й вилив її в банку до останньої краплі, розмочуючи пісок.
   Студенти засміялися.
   А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка - це ваше життя. Камені - це найважливіші речі вашого життя: родина, здоров'я, друзі, діти - все те, що необхідно, щоб ваше життя залишалося повним навіть у випадку, якщо все інше втратиться. Горошок - це речі, які особисто для вас стали важливими: робота, дім, автомобіль. Пісок - це все інше, дрібниці.
    Якщо спочатку наповнити банку піском, не залишиться місця, де могли б розміститися горошок і камені. І також у вашому житті, якщо витрачати увесь час і всю енергію на дрібниці, не залишається місця для найважливіших речей. Займайтеся тим, що вам приносить щастя: грайте з вашими дітьми, приділяйте час дружинам, зустрічайтеся із друзями. Завжди буде ще час, щоб попрацювати, зайнятися прибиранням будинку, полагодити й помити автомобіль. Займайтеся, насамперед, каменями, тобто найважливішими речами в житті; визначите ваші пріоритети: інше - це тільки пісок.
    Тоді одна студентка запитала професора, яке значення має вода?
   Професор посміхнувся.
  - Я радий, що ви запитали мене про це. Я це зробив для того, щоб довести вам, що, як би не було ваше життя зайняте, завжди є трохи місця для дозвілля :coolguy:

(Вправа, на випадок лишнього часу. Кожна група отримує прислів’я про життя, в якому кожне слово на окремому листочку. Необхідно скласти прислів’я та пояснити, що воно означає.)

 Підведення підсумків

-         Що з почутого сьогодні вам запам’яталося?

-         Що ви взяли для себе із сьогоднішнього заходу?

-         Що сподобалося, що ні?

Соціальний педагог пропонує намалювати на аркушиках оцінку уроку – один із трьох виразів обличчя: усміхнене, байдуже, скривджене; підняти і показати. Дякує усім за увагу.

 

 

"Прекрасна людина в бою за Батьківщину.

Прекрасна вона в стражданнях і в смерті за неї.

                              Але найсвітліша краса її в труді". 

                                                                                                                                                                                                            О.Довженко

ПРОФОРІЄНТАЦІЙНА РОБОТА В ШКОЛІ
 

       Вибір професії — один з головних життєвих виборів, який здійснює людина в юному віці. Він має значення як для самої людини, так і для суспільства. Вибір професії - це по суті вибір життєвого шляху, вибір долі. Від вибору професії до душі у великій мірі залежить задоволення людини своєю долею, її щастя.

      Професійна орієнтація —- система організації та проведення навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями необхідних знань про соціально-економічні й психофізіологічні умови правильного вибору професії, формування в них уміння аналізувати вимоги різних професій до психологічної структури особистості, а також свої професійно значущі якості, шляхи й засоби їх розвитку.
      Правильний вибір професії — це моральне задоволення, висока самооцінка. Водночас це й висока продуктивність праці, висока якість продукції. Вибір професії — точка, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, де можливе й необхідне поєднання особистих і загальних інтересів.
     Завданнями профорієнтації є ознайомлення учнів з професіями та правилами їх вибору, рекомендованими Міністерством освіти і науки України; виховання в молоді спрямованості на самопізнання і власну активність як основу професійного самовизначення; формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами, необхідними для набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією; забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.
     Профорієнтаційна робота в школі складається з таких компонентів: професійна інформація, професійна діагностика, професійна консультація. 
     Професійна інформація — психолого-педагогічна система формування в особистості активної профорієнтаційної позиції, що відповідає суб'єктивним і об'єктивним умовам вільного та свідомого професійного самовизначення особистості. Вона дає школярам змогу ознайомитися з різними професіями, зі змістом трудової діяльності в галузі кожної з них, з вимогами, які ці професії висувають до людини, а також з тим, де ними можна оволодіти. Завдяки такій допомозі учні виявляють свої індивідуальні схильності, психофізіологічні можливості, вміння зіставити їх з вимогами тієї професії, до якої вони мають інтерес і нахили, щоб прийняти правильне рішення про свою придатність до професійної діяльності в обраній галузі праці.
     Професійна діагностика — система психологічного вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і якостей.
     Професійна консультація — надання особистості на основі її вивчення науково обґрунтованої допомоги щодо найоптимальніших для неї напрямів і засобів професійного самовизначення.     Професійна консультація має також на меті навчити учнів прийомів самооцінки своїх якостей, щоб встановити їх відповідність вимогам професії. Мріючи про ту чи ту професію, школярі повинні водночас замислюватися, чи справді вони годяться для такої роботи. Щоб відповісти на це питання, вони мають знати вимоги професії до її носія. 
     Аналогічні консультації слід надавати і батькам учнів, щоб вони серйозніше підходили до обрання майбутньої професії дітьми, змогли певною мірою допомогти їм у цьому. До професійної консультації залучають також медичних працівників школи, які знають перелік медичних протипоказань стосовно основних професій і можуть запобігти небажаним випадкам, коли учням доводиться змінювати професійну орієнтацію вже на етапі відбору.
      У Положенні про професійну орієнтацію молоді, яка навчається, визначено етапи профорієнтаційної роботи зі школярами різного віку:

·        Початковий (пропедевтичний). Ознайомлення дітей у процесі навчальної, позакласної та позашкільної роботи з найпоширенішими професіями, виховання позитивного ставлення до різних видів трудової та професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості, формування початкових загальнотрудових умінь і навичок, здатності до взаємодії з іншими особами в процесі діяльності. Результат — сформоване у молодших школярів ставлення до себе, суспільства і професійної діяльності.

·        Пізнавально-пошуковий (5—7 класи). Передбачає: формування ціннісних орієнтацій, мотивації самопізнання, установки на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю; систематичне ознайомлення з професіями у навчально-виховному процесі; формування умінь самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості; консультування щодо вибору профілю подальшої освіти, форм трудової підготовки. Результат — вибір напряму (профілю) навчання, продовження освіти у 8—9 класах.

·        Базовий (визначальний) (8—9 (8—12) класи). Здійснюється вивчення наукових основ вибору професії, класифікаційних ознак професії, вимог професій до людини, основних професійно важливих якостей, правил вибору професії; оволодіння методиками самопізнання, самооцінки; розвиток індивідуальних професійно важливих якостей; формування вміння зіставляти вимоги, необхідні для здобуття конкретної професії, з власними можливостями та кон'юнктурою ринку праці