(винахідницької,
наукової, літературної), можна створити загальну теорію творчості, яка, в свою
чергу, дасть новий поштовх розвитку окремих теорій.
Теорія
Альтшуллера виходить із того, що завдання бувають різними і їх неможливо
розв´язувати взагалі. Спершу необхідно з´ясувати, чому легко розв´язуються
прості завдання і важко — складні. У всій сукупності творчих завдань було
виокремлено п´ять їх рівнів:
1. Завдання, під час розв´язання яких
використовують призначені для цього засоби. Знаходять їх у межах однієї вузької
спеціальності, обравши одне рішення кількох загальноприйнятих і очевидних
варіантів. Сам об´єкт при цьому залишається без змін.
2. Завдання, розв´язання яких вимагає певної
видозміни об´єкта. При цьому з десятків варіантів доводиться обирати
оптимальний. Засоби розв´язання таких завдань належать до однієї галузі
техніки.
3. Завдання, розв´язання яких приховане
серед сотень неправильних, оскільки об´єкт, що вдосконалюється, має бути значно
змінений. Прийоми розв´язання таких завдань знаходять в інших галузях техніки.
4. Завдання, у процесі розв´язання яких
об´єкт, що вдосконалюється, змінюється повністю. Пошук рішень, як правило,
відбувається не у сфері техніки, а в сфері науки.
5. Завдання, розв´язання яких досягається
зміною всієї технічної системи, до якої належить об´єкт, що вдосконалюється.
Кількість проб і помилок за таких обставин зростає до сотень тисяч і мільйонів.
Здебільшого засоби розв´язання завдань цього рівня знаходяться за межами
тогочасних можливостей науки. Тому традиційно розв´язанню винахідницького
завдання передує наукове відкриття.
Ефективним прийомом розв´язання
винахідницьких завдань є переведення їх з вищих рівнів на нижчі. Якщо,
наприклад, завдання четвертого чи п´ятого рівнів, послуговуючись спеціальними
прийомами, перевести на перший або другий рівень, то далі спрацює звичайний для
такої ситуації механізм їх розв´язання. Головне, щоб навчитися швидко звужувати
пошукове поле, перетворюючи «складне» завдання на «просте».
Творчі, винахідницькі завдання стають
такими, оскільки містять у собі суперечності, в подоланні яких виявляється
сутність творчого процесу.
ТРВЗ застосовують і для виховання та
розвитку мислення людини. Головне місце в ній належить життєвій стратегії
творчої особистості (ЖСТО) та розвитку творчої уяви (РТУ). Як відомо, творчість
— це діяльність, яка на основі реорганізації наявного досвіду і формування
нових комбінацій знань породжує нове. Виявляється вона на різних рівнях. Для
одного рівня творчості характерне використання наявних знань і розширення
галузі їх застосування; на іншому створюється абсолютно новий підхід, що змінює
усталений погляд на об´єкт або галузь знань. Суть креативності (творчості) як
психологічної властивості полягає в інтелектуальній активності й чутливості до
побічних продуктів діяльності. Творча особистість бачить результати, які
становлять принципову новизну, а нетворча — лише результати, які стосуються
досягнення мети (доцільні результати).
Автор
розробник: Г. Альтшуллер.
Колектив, що
впроваджує дану інновацію: Глобинська гімназія №1 ім. В.Є.Курченка.
Освітня
галузь: навчання. Виховання
Результати:
формування конкурентоспроможної, всебічно розвиненої творчої особистості. За
роки існування гімназії ми маємо 130 переможців ІІ етапу учнівської олімпіади з
базових дисциплін, 254 призери, 31 призера ІІІ етапу. Учителями та учнями
підготовлено 63 науково-дослідницьких проектів, всі вони стали призерами І
районного етапу , 34 роботи стали призерами ІІ обласного етапу конкурсу-захисту
МАН, 2 роботи – призером та дипломантом ІІІ Всеукраїнського етапу
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН.
Форма
поширення здобутків: обмін досвідом на засіданнях МО вчителів-предметників,
публікація методичних матеріалів.
1.5.
Підтримка роботи з обдарованими
і талановитими дітьми і молоддю
Система роботи педколективу Глобинської гімназії
№1 ім. В.Є.Курченка з обдарованими дітьми направлена на об’єднання зусиль школи
та сім’ї для пошуку, розвитку, навчання, виховання, підтримки обдарованих
дітей; здобуття ними практичних навичок та оволодіння знаннями в сфері науки,
культури, мистецтва, фізичної культури та спорту для задоволення їхніх потреб у
професійному самовизначенні; створення оптимальних умов щодо творчої реалізації
їх здібностей.
Пошук обдарованої молоді проходить через
психодіагностичні та моніторингові дослідження, поновлення банку даних
обдарованих дітей; Розвиток і творча реалізація здібностей учнів забезпечується
роботою різнопланових творчих і наукових учнівських об’єднань, участю в
просвітницьких конкурсах, олімпіадах, турнірах, акціях.
Предметно-методичні тижні проводяться з
метою підвищення інтересу учнів до навчання; їх зацікавленості навчальними
предметами, розвитку творчо мислячої особистості.
Олімпіадна група створена з метою
пошуку, розвитку обдарованих дітей з навчальних предметів, поглиблення їх
теоретичних і практичних умінь та навичок, їх участі у Всеукраїнських
олімпіадах з базових дисциплін.
Науковий клуб «Думка» має за мету сприяння розвитку
наукового світогляду, творчих здібностей учнів, навиків самостійної роботи з
науковою та довідковою літературою, поглиблення знань з базових предметів.
Участь у різнопланових просвітницьких учнівських конкурсах, очно-заочних масових
заходах, турнірах, акціях дає можливість творчій, обдарованій особистості само
реалізуватися в сучасному суспільстві, відчути свою значимість в житті,
утвердитися в своїх переконаннях і сподіваннях.
Триває робота в такому
стратегічному напрямку як розвиток творчої особистості, виконання шкільної та районної програми „ Обдаровані
діти”. Їхня головна мета – виробити підхід до кожної дитини, якомога раніше
виявити її здібності, схильності вчасно підтримати обдарованість, розвивати
талановитість. Протягом 2003-2004 н.р. в гімназії було розпочато створення
банку даних обдарованих дітей, ця робота продовжується.
Доволі
високий рівень навчально-виховного процесу в гімназії та роботи з обдарованими учнями
зокрема підтвердилися результатами
районних та обласних олімпіад з базових дисциплін, конкурсу-захисту учнівських
науково-дослідницьких робіт МАН, участю в різноманітних дитячих конкурсах.
У 2012-2013 н.р. учні
Глобинської гімназії №1 ім.В.Є.Курченка приймали активну участь у роботі Малої
Академії наук, Всеукраїнській олімпіаді з базових дисциплін, математичних
конкурсах «Кенгуру», ім.Остроградського, ім.. М.Кравчука, конкурсі знавців
укр.мови ім..П.Яцика, ім.. Т. Шевченка, заходах, присвячених 75-річчю з дня
народження М.С.Вінграновського, природознавчій грі «Геліантус» та ін.